ICF Danmarks politik for beskyttelse af persondata
Persondataforordningen kan virke som en stor mundfuld, når man begynder at læse den for at forstå den, men at indføre ændringerne er meget overkommeligt – det handler om at få sin persondatapraksis ind i en enkel og god systematik.
Grundlæggende gælder de samme principper for databehandling som tidligere.
Det betyder, at:
- der skal være tale om lovlig, retfærdig og gennemsigtig behandling
- formålet med behandlingen skal være udtrykkeligt angivet og legitimt. Senere må behandlingen ikke være uforeneligt med det oprindelige formål
- personoplysningerne, skal være tilstrækkelige, relevante og begrænset til det nødvendige
- personoplysningerne skal være korrekte og om nødvendigt ajourførte
- personoplysninger må kun opbevares, så længe det er nødvendigt
- den dataansvarlige er ansvarlig for behandlingen
Opfylder du ovennævnte i dag, er du allerede godt kørende.
De nye regler er skærpet på den måde, at de i højere grad beskytter den registreredes rettigheder. Som praktiserende coach skal du oplyse kunden om hvilke persondata du registrerer, hvad disse bruges til, at kunden har ret til indsigt i data, ret til at rette data og få slettet data i kundedatabasen. Det nye er at du også skal kunne dokumentere, at kunden er blevet oplyst om sine rettigheder. Dette sker via en såkaldt ”persondatameddelelse” (link).
ICF Danmark har udarbejdet en politik (link) for behandling af personoplysninger som beskriver, hvordan vi i brancheforeningen ICF Danmark
- Behandler personoplysninger om foreningens medlemmer
- Anbefaler foreningens medlemmer at behandle personoplysninger i deres coaching-virksomhed